سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلام

یادداشتی از حاج قاسم

در سال 70 حاج قاسم بازدیدی را از منطقه جنوب‌شرق و مرز داشتند و شب را در یک حوزه مقاومت همان‌جا خوابیدند و صبح فردا یادداشتی را در دفتر فرمانده این حوزه نوشتند که اینها مکتب حاج قاسم است.

متن این یادداشت به‌شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول‌الله

درود خدا بر انسان‌های شایسته‌ای که عشق و محبت و  برادری و اخوت را در دل‌های خاموش و نیمه‌جان ما کاشتند و ما را به وادی امید رهنمون ساختند.

درود خدا بر شهدایی باد که چون شمع فروزان سوختند و بشریت را نور بخشیدند.

درود خداوند بر انسان‌های بیداردلی که در دل صحراهای سخت با دریادلی از انقلاب اسلامی خود پاسداری کرده‌اند.

ادامه مطلب...

معنای زندگی

پاسخ حاج قاسم به پرسش ویل دورانت

 
  ویل دورانت، اندیشمند و تاریخدان مشهور –مولف کتاب تاریخ تمدن- پاییز سال 1930 در باغچه خانه‌اش در نیویورک مشغول جمع کردن برگ‌های بر زمین ریخته بود که جوانی موجه نزد او آمد. جوان که ظاهراً قصد خودکشی داشت از دورانت دلیلی خواست که او را از تصمیم خود منصرف سازد. دورانت می‌گوید؛ «به او پیشنهاد کردم کاری برای خود دست و پا کند، اما او بیکار نبود. گفتم غذای خوبی بخورد اما او گرسنه نبود. معلوم بود که دلیل‌های من تاثیری روی این جوان نگذاشته بود. نمی‌دانم چه بلایی بر سرش آمد. در همان سال چندین نامه اعلام خودکشی دریافت کردم، بعدها متوجه شدم که 284.142 خودکشی بین سال‌های 1905 تا 1930 در آمریکا رخ داده است.»
این واقعه دورانت را به فکر فرو برد و شروع به تحقیق کرد. نقطه کانونی و سؤال اصلی جست‌وجوی او درباره چیستی معنای زندگی بود. پرسشی ظاهراً ساده اما عمیق و پیچیده که می‌توان آن را بنیادین‌ترین سؤال فلسفه دانست؛ معنای زندگی چیست؟ چرا و برای چه این همه رنج می‌کشیم؟ سؤالی که صدها بلکه هزاران سال قدمت داشته و مولوی آن را این‌گونه مطرح می‌کند؛

مدیر امنیتی نامتعارف

بامداد سیزدهم دی‌ماه 98، حاج قاسم سلیمانی و همراهانش، در فرودگاه بین‌المللی بغداد ترور شدند. آمریکا و اسرائیل، سال‌ها برای این جنایت بزرگ تدارک کرده بودند و حال آنکه سردار سلیمانی، بر خلاف همه مدیران امنیتی دنیا، زندگی عادی و رفت و آمد علنی داشت و آن روز هم به دعوت رسمی دولت عراق به بغداد سفر کرده بود. آیا ترور میهمان رسمی یک دولت نشانه قدرت تروریست‌های ‌اشغالگر است، یا سند درماندگی و دریوزگی؟ این نقشه، قطعا منفعلانه بود، چه اینکه حاج قاسم، نقشه نرم‌افزاری مقاومت و بیداری اسلامی را از چند دهه قبل، به درستی به اجرا گذاشته و زیر پای ‌اشغالگران آمریکایی- صهیونیستی را خالی کرده بود. این واقعیت، با ترور، برگشت‌پذیر نمی‌شود.

ادامه ی مطلب


وقتی اتحاد جواب می دهد

رئیس جمهور ترکیه در بخشی از سخنان خود، یک شعر قدیمی آذری با نام ارس را خواند که می‌گوید: "ارس را جدا کردند و آن را با میله‌های آهنی و سنگ پر کردند/ من از تو جدا نمی‌شدم، ما را به‌زور جدا کردند".

این اظهارات در همان ساعات اولیه با واکنش منفی مقامات ایران روبه‌رو شد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه با انتشار توئیتی این ابیات را ناظر بر جدایی سرزمین‌های جمهوری آذربایجان از وطن اصلی(ایران) دانست و نوشت: "به اردوغان نگفته بودند شعری که به‌غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری‌شان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند."

وزارت خارجه نیز سفیر ترکیه در تهران را احضار و مراتب اعتراض شدید ایران را نسبت به اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد. 

ادامه ی مطلب


حلوای شیرین آن روز ها

حلوای شیرین مصادره‌ای در شب تلخ سوم شهدا

حلوای شیرین مصادره‌ای در شب تلخ سوم شهدا

او یکی از اتفاقات سال 66 که بعد از عملیات بیت المقدس 2 در منطقه ماووت اتفاق افتاده بود را تعریف می‌کند؛ روایتی که تلخی و شیرینی را با هم دارد: «عملیات تازه تمام شده بود. آمار شهدای گردان بالا بود. دیگر خبری از چادرهای پرشور بچه‌ها نبود. چادرها صدای خنده بچه‌ها را عجیب کم داشت. جای تمام آن صدای خنده را صدای هق هق خفه رزمنده‌هایی که رفقایشان را در خط جا گذاشته بودند گرفته بود. کلافه و دلتنگ در چادر نشسته بودم. به سرم زد برای شب سوم بچه‌ها مراسم ختم بگیریم، شاید این‌طوری مرهمی برای دل‌های بی قرارشان می‌شد.

برای برپایی یک مجلس ترحیم حداقل چیزی که باید باشد، خرما و حلواست! تا مراسم کمی شبیه مراسم ختم شود، اما در منطقه‌ای بودیم که آب و غذای خودمان هم به زور دستمان می‌رسید چه برسد به خرما و حلوا!»

ادامه ی مطلب